چاپ فلکسو Flexography چیست ؟

فلکسوگرافی، همانطور که از نام آن پیداست، از صفحات یا کلیشه های چاپی قابل انعطاف استفاده می کند. صفحات اغلب به کمک نگاتیو تصویری که قرار است چاپ شود به صورت لیزری حکاکی شده و سپس حول غلتک دوّار پیچیده می شوند. به کمک این غلتک ها و از طریق ترکیب جوهرهایی که سریع خشک می شوند و همچنین (در بسیاری موارد) با استفاده از گرما برای تنظیم سریع جوهر، می توان ورق های بزرگ مقوای موجدار را با سرعت بسیار بالایی از طریق فشار تغذیه کرد. همۀ عملیات ها شامل برش، تا کردن، و فرآیندهای دیگر را می توان به صورت «درون خطی» از طریق چاپگر انجام داد.

فرآیند چاپی فلکسو به عنوان یکی از پرسو دترین و دارای بالاترین نرخ رشد در میان تمام فرآیندهای چاپی به شمار می رود. از آنجایی که چاپ فلکسو امکان چاپ بر طیف گسترده ای از بسترهای چاپی را فراهم می کند، برای چاپ انواع گوناگونی از محصولات و کاربردهای مختلف به کار گرفته می‌شود.

یکی از زمینه‌هایی که چاپ فلکسو در آن بسیار فعال است، زمینه چاپ بسته بندی های مواد غذایی است.

چاپ فلکسو می تواند بر روی بسترهای غیرمتخلخل -که در بسته بندی مواد غذایی کاربرد وسیعی دارد- به راحتی کار چاپ را انجام دهد. همین ویژگی، چاپ فلکسو را برای چاپ روی کیف های پلاستیکی هم مناسب می کند. چاپ فلکسو علاوه بر فیلم‌ها، برای چاپ کاغذ دیواری، چاپ تقویم، چاپ کتاب و بسته بندی‌های تتراپک هم استفاده می شود.

بستر چاپ این فرآیند هرچیزی می تواند باشد: از فیلم های پلاستیکی و پلی استری گرفته تا پارچه و حتی فیلم های متالایز (فیلم های پلیمری با لایه ی نازکی از آلومینیوم).

 

از چاپ فلکسو برای چاپ چه اقلامی استفاده می شود ؟

پیدایش فلکسوگرافی به اوایل سال های ۱۹۹۰ برمی گردد و مخترع آن (C.Holweg) است که روش چاپ فلکسو را برای چاپ پاکت و ساک کاغذی ابداع نمود. با پیشرفت هایی که در زمینه چاپ فلکسو صورت گرفته است، از آن به عنوان مناسب ترین روش برای چاپ بسته بندی استفاده می شود. برای چاپ تولیداتی مثل انواع پاکت کاغذی و پلاستیکی و کیسه های سلفون و دیگر محصولات، ماشین های تکمیلی دیگری نیز در یک خط کاری با ماشین چاپ فلکسو قرار گرفته تا امکان تولید محصولاتی مثل کت و تولید جعبه از رول چاپ شده فراهم شود.

ماشین های چاپ فلکسو با طراحی خاص برای چاپ و تولید انواع محصولات ساخته می شوند. این نوع ماشین ها اغلب برای چاپ کارهای پر تیراژ مناسب هستند و قابلیت چاپ انواع رول های کاغذ، مقوا، فویل، سلفون و نایلون را در ضخامت های مختلف دارند. ماشین چاپ فلکسو در انواع یک رنگ و چند رنگ ساخته می شود که معمولا بیش از 6 رنگ را چاپ می کند.

 از چاپ فلکسو برای تولید بعضی روزنامه ها نیز استفاده می شود. چاپ فلکسو گونه ای از چاپ برجسته محسوب می شود که از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به چاپ های دیگر برجسته برخوردار است. چاپ فلکسو اغلب در صنعت بسته بندی کاربرد دارد.

 

از محاسن مختلف چاپ فلکسو به دو مورد زیر اشاره می شود

  • در سیستم مرکب رسانی می توان از مرکب های نیمه فرار و فرار استفاده کرد که برای چاپ بر روی انواع متریال مناسب بوده و بدون صرف انرژی زیادی خشک می شوند.
  • هزینه پیش از چاپ فلکسو نسبت به رقیب اصلی آن در صنعت بسته بندی یعنی چاپ گراور به طور چشم گیری پایین تر است.

مزایای چاپ فلکسو برای چاپ بسته بندی چیست ؟

چاپ فلکسو تقریبا در تمامی بخشهای چاپ بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با چاپ بر روی کاغذ و مقوای موج دار، نتایج بسیار خوبی از چاپ را کسب خواهیم کرد. چاپ فلکسو به طور خاص برای رنگهای یکدست و الگوها بسیار مناسب است.

چاپ فلکسوگرافی هم از روشهای دیگر ارزانتر است و هم طی چند سال اخیر، نوآوریهای بسیاری در زمینه مرکب، پیش از چاپ و طراحی ماشین چاپ داشته است.

چاپ فلکسو یکی از پررشدترین فناوریهای چاپ محسوب می شود که به خاطر ویژگیها و حد بالای سازگاری آن با شرایط مختلف، برای طیف بزرگی از محصولات کاربرد دارد. یکی از زمینه های مهم فعالیت چاپ فلکسو، بسته بندی مواد غذایی ست.

از چاپ فلکسو میتوان برای چاپ انواع ساک دستی آماده، کیسه ها، تقویم و چاپ ست اداری، چاپ کتاب، کاغذ دیواری و… و برای انواع بسترهای پلاستیک، پلیمر، پارچه، فلزات نیز استفاده کرد.

پیشرفتهایی که در نرم افزارها، پیش از چاپ و فناوری کلیشه چاپ فلکسو صورت گرفته، چاپ فلکسو را در رقابتی تنگاتنگ با چاپ دیجیتال قرار داده است و در برخی جنبه ها مثل اقتصادی بودن فرآیند، از آن پیشی نیز گرفته است.

فلکسوگرافی دارای مزیتهای زیادی مثل استفاده از رنگهای اسپات، و عملیات تکمیلی مانند فویل کوبی، پرفراژ، امباسینگ و لمینت است که آنها را با هزینه به صرفه تری نسبت به اکثر فرآیندهای دیگر انجام می دهد.

چاپ فلکسوگرافی این قابلیت را دارد که از مرکب های غیر سمی استفاده کند، همچنین این مرکب ها به سرعت خشک میشوند. همین ویژگی باعث می شود که این فرآیند در چاپ بسته بندی محصولات غذایی بسیار محبوب باشد.

 از چاپ فلکسو برای چاپ کارتن شیر، انواع غذاهای سرد و گرم، بطری نوشیدنی و لیوان های یکبار مصرف استفاده می شود.

از آنجایی که از چاپ فلکسو به خاطر امنیت مرکب آن، برای محصولات غذایی استفاده می شود، از آن می توان برای بسته بندی اکثر محصولات دارویی هم استفاده کرد. از این فرآیند می توان برای چاپ کیف ها و کیسه های بهداشتی، بسته بندیهای پلاستیکی، کاغذ پیچ های از جنس فویل و بسته بندیهای مقوایی هم استفاده کرد.

قابلیت چاپ فلکسو بر انواع بسترهای هموار یا ناهموار، پوشش دار یا بدون پوشش، متخلخل یا غیر متخلخل، باعث میشود که این فرآیند برای چاپ بسته بندیهایی که قرار است برای مدت زیادی در انبارها بمانند و یا به نقاط دورتر منتقل شوند، هم بسیار کاربرد دارد.

هیچ شکی نیست که همه محصولاتی که در خرده فروشی ها دیده می شوند، نیاز به لیبل دارند. حالا چه این لیبل در کارخانه و توسط ماشین بر روی بسته بندی قرار بگیرد و چه به شکل دستی و توسط فروشنده. برای حل این مشکل معمولا از لیبلهای پشت چسبدار استفاده می شود. چاپ فلکسو بهترین فرآیند برای چاپ لیبل‌های پشت چسبدار است.

تکنولوژی های جدید و پیشرفته‌ی چاپ فلکسو، در مرحله‌ی پیش از چاپ، تولید پلیت چاپ و تکنولوژی دستگاهی، برای تولید تصاویر با کیفیت مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین این فرآیند چاپ، برای چاپ رنگهای خاص و ویژه بر روی فیلم‌های ارتجاعی و چسبنده، پارچه پشمی و سلولز، پلاستیک و آلومینیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از قسمت‌های خاص و ویژه، کیفیت گراور و چاپ افست تقریبا بدست خواهد آمد.

1. ارزان بودن پلیت
2. خشک شدن سریع مرکب
3. امکان چاپ بر روی مواد مختلف

معایب چاپ فلکسو چیست ؟

1. امکان تغییر رنگ
2. نسبت به روش های دیگر چاپی، یک روش فقیر محسوب می شود.