چاپ افست چیست؟

 

 

لیتوگرافی(چاپ افست) چیست؟

واژه لیتوگرافی از دو کلمه یونانی (لیتو) یعنی سنگ و گرافین یعنی نوشتن تشکیل شده است. این موضوع یعنی نوشتن بر روی سنگ به سال 1796 بر می گردد . زمانی که این روش به وسیله آلویس زنه فلدر در باواریا کشف شد. او بر حسب اتفاق دو اصل  عمده این روش را کشف کرد.

  1. آب و چربی با یکدیگر ترکیب نمی شوند.
  2. واکنش طبیعی ماده ای مثل سنگ در برابر آب و چربی .

لیتوگرافی ( یا چاپ سنگی ) در شکل اولیه آن به این صورت بود که طرح مورد نظر روی لوح سنگی کشیده می شد، سپس سطح سنگ با استفاده از آب و صمغ عربی شست و شو داده می شد. قبل از چاپ، سنگ را با آب مرطوب می کردند و در نتیجه قسمت های چرب شده سنگ، آب را دفع کرده سپس لوح سنگی مرکب زده می شد که این مرکب به قسمت های قابل چاپ که قبلا چرب شده بود می چسبید و قسمت های آب خورده آن مرکب را دفع کرده و سپس با قرار دادن کاغذ بر روی سنگ و وارد کردن کمی فشار تصویر مرکب خورده بر روی کاغذ منتقل می شد.

چاپ به روش لیتوگرافی در ابتدای پیدایش و مراحل اولیه، تکنیک بسیار جالبی بود و بعنوان یک روش هنری مورد استفاده طراحان قرار می گرفت. با پیشرفت لیتوگرافی تکنیک چاپ رنگی هم به وجود آمد که به آن کرمولیتوگرافی (Chromolithography) گفته می شود. در این روش برای چاپ هر رنگ یک لوح سنگی جداگانه تهیه می شد، پیشرفت های بعدی منجر به پیدایش اتولیتوگرافی  (Autolithography) شد که در این روش طراح می توانست طرح خود را مستقیما بر روی سنگ پیاده کند.

مزایای چاپ افست چیست؟

این روش زمانی کارآمدترین است:

  • مقادیر زیادی محصول چاپی تولید می شود (بیش از 500 قطعه).
  • مطابقت دقیق رنگ لازم است.                             

معایب چاپ افست چیست؟

 در حالی که چاپ افست دارای مزایای زیادی است ، موارد زیر را باید در نظر گرفت:

  • ایجاد چاپ‌های جدید در زمان کم با چاپ افست اتفاق نمی افتند. از آنجا که صفحات باید ایجاد شوند ، یک جدول زمانی طولانی تری نیز باید در نظر گرفته شود.
  • مشاغل کم حجم در هر قطعه قیمت بالایی باید بپردازندو
  • غلط های تایپی و گرافیکی می تواند باعث از دست رفتن دسته ای و نیاز به شروع روند کار از ابتدا شود.

راه اندازی و تولید چاپ افست چگونه است ؟

 به دلیل تولید هر صفحه استفاده شده در فرآیند ، تنظیم چاپ افست پرهزینه و زمان بر است. با این وجود ، پس از راه اندازی پروژه ، زمان تولید با رنگ و کیفیت چشمگیر سریع است.